Végre megtudhatjuk, kik az MKB igazi tulajdonosai

  • narancs.hu
  • 2017. március 9.

Belpol

Másodfokon is pert nyertünk a Magyar Nemzeti Bankkal szemben.

Tavaly első fokon már javunkra ítélt a Fővárosi Törvényszék (lásd összegzésünket), ma kihirdetett ítéletében pedig a Fővárosi Ítélőtábla megerősítette a korábbi döntést. A Lesenyei Terézia vezette tanács – melynek tagjai voltak még Mózsik Tímea, az ügy előadó bírája és Pullai Ágnes – érvelésében a hangsúlyt az MNB mint szanálási hatóság közfeladat-ellátására helyezte, és elsősorban ebből vezette le a tulajdonosi szerkezetre és felépítésre vonatkozó adatok közérdekű voltát. És osztotta azt az érvelést is, hogy az MKB részvényei akkor is „megtartották köztulajdoni jellegüket”, amikor a Magyar Szanálási Vagyonkezelő Zrt.-hez (MSZVK) kerültek.

A jogerős ítélet jelentőségét nehéz lenne alábecsülni, hiszen egyrészt az MNB mint szanálási hatóság e feladatkörében végzett tevékenységeinek átláthatóságát mondta ki, amely indokolt esetben persze korlátozható (a jelen perben azonban az MNB ennek érdemi bizonyítására nem tett kísérletet). Másrészt azért is fontos az ítélet, mert megerősítette: függetlenül attól, hogy állami vagy magánszereplő a tulajdonos, amennyiben a tulajdonosi jogok gyakorlója állami szerv (jelen esetben az MNB), az adatok közérdekűek maradnak (a szanálási eljárás során az MSZVK formai közbeiktatása nem mentesít a nyilvánosságtól).

Kíváncsian várjuk a jegybank válaszát.

A pert a Transparency International Magyarország közreműködésével indítottuk, képviseletünket a Karsai Dániel Ügyvédi Iroda látta el.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.