Végre megtudhatjuk, kik az MKB igazi tulajdonosai

  • narancs.hu
  • 2017. március 9.

Belpol

Másodfokon is pert nyertünk a Magyar Nemzeti Bankkal szemben.

Tavaly első fokon már javunkra ítélt a Fővárosi Törvényszék (lásd összegzésünket), ma kihirdetett ítéletében pedig a Fővárosi Ítélőtábla megerősítette a korábbi döntést. A Lesenyei Terézia vezette tanács – melynek tagjai voltak még Mózsik Tímea, az ügy előadó bírája és Pullai Ágnes – érvelésében a hangsúlyt az MNB mint szanálási hatóság közfeladat-ellátására helyezte, és elsősorban ebből vezette le a tulajdonosi szerkezetre és felépítésre vonatkozó adatok közérdekű voltát. És osztotta azt az érvelést is, hogy az MKB részvényei akkor is „megtartották köztulajdoni jellegüket”, amikor a Magyar Szanálási Vagyonkezelő Zrt.-hez (MSZVK) kerültek.

A jogerős ítélet jelentőségét nehéz lenne alábecsülni, hiszen egyrészt az MNB mint szanálási hatóság e feladatkörében végzett tevékenységeinek átláthatóságát mondta ki, amely indokolt esetben persze korlátozható (a jelen perben azonban az MNB ennek érdemi bizonyítására nem tett kísérletet). Másrészt azért is fontos az ítélet, mert megerősítette: függetlenül attól, hogy állami vagy magánszereplő a tulajdonos, amennyiben a tulajdonosi jogok gyakorlója állami szerv (jelen esetben az MNB), az adatok közérdekűek maradnak (a szanálási eljárás során az MSZVK formai közbeiktatása nem mentesít a nyilvánosságtól).

Kíváncsian várjuk a jegybank válaszát.

A pert a Transparency International Magyarország közreműködésével indítottuk, képviseletünket a Karsai Dániel Ügyvédi Iroda látta el.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.